ناگفته‌های داریوش ارجمند از بازیگری در سینما/ جنجال بر سر فرم و محتوا در «هفت» | نیمرخ

ناگفته‌های داریوش ارجمند از بازیگری در سینما/ جنجال بر سر فرم و محتوا در «هفت»

به گزارش سینماپرس، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته (جمعه ۲۳ مهرماه) با موضوع بررسی مولفه‌های فرمی سینمای دینی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.

تهدیدها و فرصت‌های اکران در نیمه دوم سال ۹۵
بهروز افخمی، مجری و سردبیر «هفت» در ابتدای این برنامه درخصوص وضعیت اکران در نیمه دوم سال گفت: با آغاز نیمه دوم سال ۹۵ برای سینماها، چیزی که کمی نگران کننده ست این است که بدون درنظر گرفتن ایام تعطیلات محرم و افت طبیعی فروش فیلم‌ها در این ماه، فروش فیلم‌ها با آغاز فصل پائیز و پیش از شروع ماه محرم نیز با افت زیادی همراه بوده و بدون در نظرگرفتن فیلم «فروشنده» باقی فیلم‌ها فروش بسیار کمی داشته‌اند.

وی افزود: یک راه حل این است که شورای نمایش به فیلم‌های بیشتری فرصت نمایش بدهد و بطور همزمان چندین فیلم روی پرده بروند.

افخمی با بیان آنکه هم اکنون بیش از ۵۰ فیلم دارای پروانه نمایش، در صف اکران قرار دارند، خاطرنشان کرد: این فیلم‌ها باید تا پیش از شروع اسفند به نمایش درآیند. باتوجه به اینکه در نیمه نخست سال بیش از ۳۰ فیلم فرصت نمایش پیدا نکردند، اکران این میزان فیلم در نیمه دوم سال تقریباً محال است.

مجری «هفت» افزود: تعدادی از این فیلم‌ها قرارداد اکران خود را با پخش کننده بسته‌اند. اما تعداد دیگری که هنوز وضعیت اکران عمومی آن‌ها بلاتکلیف است، باید بدانند اگر امسال فرصت اکران نیابند، بعید است سال ۹۶ چنین توفیقی نصیب آن‌ها شود و باید مستقیماً وارد شبکه نمایش خانگی شوند!

وی ادامه داد: تهیه کنندگانی که از وضعیت و تعداد سالن‌های اکران فیلم خود گله دارند، با آگاهی از این شرایط باید با قانع شدن از داشتن حتی یک سالن نیز شروع به اکران کنند و بدانند اگر مردم از فیلمی استقبال کنند حتماً سالن‌داران دیگر نیز به سراغ فیلم آن‌ها خواهد آمد.


ناگفته‌های ارجمند از بازیگری در سینما

«هفت» در ادامه و در گفتگو با داریوش ارجمند به مرور کارنامه بازیگری این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون پرداخت.

ارجمند با اشاره به سری سوم برنامه «هفت» گفت: «هفت» از معدود برنامه‌هایی است که تا این موقع شب بیدار می‌مانم تا آن را ببینم و بسیار دوست دارم نظریات مسعود فراستی را بشنوم.

وی با بیان آنکه من ۴ سال در مشهد شاگرد علی شریعتی بودم، افزود: من به همراه همسرم شاگرد اول کلاس‌های این استاد بودیم. مادرم و شریعتی از نخستین کسانی بودند که به طور حرفه‌ای من را برای بازیگری ترغیب کردند.


فریدون جیرانی دستیار من در کارگردانی بود

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: با وجودی که تعصب بسیاری به تئاتر داشتم، با ورود سینما به ایران جذابیت‌های این حوزه ما را به خود جذب کرد. اولین فیلم خود را با خرید یک دوربین ۸ میلیمتری با وام، به نام «هیس» ساختم و جریان سینمای آزاد مشهد را راه اندختیم. فریدون جیرانی آنجا بود و دستیار من در کارگردانی بود. سینمای آزاد، پدر سینمای امروز است و بچه‌های خوبی از این گروه بیرون آمدند. نظیر مهدی صباغ‌زاده ولی بهترینشان فریدون جیرانی است! من وقتی از پاریس برگشتم، جیرانی مرا حیرت زده کرد. هرچند دو فیلم اول جیرانی بد بود و او دیر اوج گرفت.

وی ادامه داد: صحنه تئاتر مثل پل صراط می‌ماند برای یک بازیگر! تا زمانی که از این پل عبور نکند نمی‌تواند به سینما برسد.


شهرهای مذهبی همیشه در هنر پیشرو بوده‌اند

ارجمند درخصوص آنکه چرا مشهد با این پشتوانه سینمایی تاکنون وارد حوزه جدی تولید فیلم سینمایی نشده است، گفت: مرکزیت تهران همه استعدادها را بلعید! من وقتی تهران آمدم، اداره ارشاد تهران سالن برای تمرین تئاتر ما نداشت. اما ما در مشهد سالن بزرگی برای این کار داشتیم. عجیب است که شهرهای مذهبی همیشه در هنر پیشرو بوده‌اند! مثلا بااستعدادترین افراد را در قم می‌دیدید!

از مافیا تا بایکوت در سینمای ایران/ همه سینما جمع شدند تا «اعتراض» را بازی نکنم!
بازیگر نقش «مالک اشتر»، درخصوص مافیای بازیگری در سینمای ایران اظهار کرد: اولین کلاس بازیگری تهران، کلاس من بود. اما همان ابتدای دوره با شاگردانم طی می‌کنم که بنده کسی را به جایی معرفی نمی‌کنم! بلعکسش نیز نبوده، یعنی کسی را از بازی در جایی ممنوع کنم! ابداً. هرکسی به هر جایی بخواهد برسد باید خود تلاش کند.

ارجمند درخصوص بایکوت خود در سینما افزود: من آدم توکلی هستم! اصلا برایم مهم نیست. تمام این سینما جمع شدند تا من در «اعتراض» بازی نکنم. من معتقد بودم بر سر هر خوان بنشستم، خدا رزاق بود. معتقدم سینما مثل سایه است. اگر به دنباش بروی، از تو فرار می‌کند اما اگر راه خودت را بروی، دنبالت می‌آیند.

کسانی که به دنبال حذف من بودند امروز کجایند؟
وی ادامه داد: کسانی که به دنبال حذف من بودند، امروز کجا هستند؟ بیایند با هم به میان مردم برویم، ببینم چه کسی در قلب مردم جای دارد! من افتخارم این است که نوکر مردمم و به بیان حضرت علی (ع) از روی شانه خود مردم را نگاه نمی‌کنم! تا زمانی که سینمای این کشور انقدر کوچک است این تنگ نظری‌ها وجود دارد.


آرزویم بازی در نقش حضرت ابالفضل (ع) بود

این بازیگر ادامه داد: آروزیم بود نقش حضرت ابالفضل (ع) را بازی کنم، چون اعتقاد دارم کسی نیست به اندازه من این مرد عزیز را بشناسد. من با این آقا بزرگ شدم. اما از من گذشت و دیگر نمی‌توانم بازی کنم. خیلی‌ها از من می‌پرسند که در زمان نقش مالک را چگونه بازی کردی که می‌گویم واقعا به خاطر نمی‌آورم در آن زمان چه کار می‌کردم. آن زمان فکر می‌کردم در دکور جنگ صفین حضرت علی (ع) مرا می‌بینم.

ارجمند با اشاره به نپذیرفتن بازی در سریال «مختارنامه» گفت: من شخصیت مختار را کلا قبول ندارم و به همین دلیل، بازی در این سریال را قبول نکردم. مختار شخصیت سالمی در مذهب تشیع نبوده است.

وی با اشاره به اهمیت نقش‌های یک بازیگر ادامه داد: من اعتقاد دارم هنرپیشه با انتخاب نقش جایگاه خود را در جامعه تعیین می‌کند. برای همین هیچگاه حاضر نشدم نقش منفی بی‌خاصیتی را بازی کنم. اگر نقش منفی بازی کردم در جهت خدمت به جامعه بوده است. من در منفی‌ترین نقشی که تاکنون بهرام بیضایی نوشته بود بازی کردم.

برای فیلم ساختن به سینما آمدم، نه بازیگری!
ارجمند درخصوص کارگردانی در سینما نیز بیان کرد: یک روز سناریویی به وزارت ارشاد پیش آقای جواد فریدزاده بردم. بعد از بازی در فیلم «ناخدا خورشید» دیگر قصد نداشتم فیلم بازی کنم. اما او به من گفت تو برای جمهوری اسلامی فقط باید بازی کنی! نباید بروی فیلمساز شوی یا خوانندگی کنی! اما من واقعا برای ساختن فیلم آمدم نه بازی کردن! و امیدوارم تا پایان عمرم بالاخره فیلم بسازم.

این بازیگر ادامه داد: پسرم در مدرسه سینمایی لندن در انگلیس درس می‌خواند. او می‌گفت سر کلاس‌های ما یک ساعت راجع به «ناخدا خورشید»، ناصر تقوایی و بازی من در این فیلم حرف زدند.

وی درباره سرنوشت فیلم «پیرمرد و دریا» تقوایی نیز گفت: دیگر شرایط برای ساخت این فیلم برای او سخت شد. او «ناخدا خورشید» را زمانی ساخت که بعد از آن سخت گیری‌ها، فنر فشرده‌ای شده بود و می‌ساخت اثبات کند که می‌تواند بسازد. تقوایی در سینمای ایران یک استثنا است. او باید ادیب، حقوقدان و... می‌شد!


جنجال بر سر فرم و محتوا در «هفت»

برنامه «هفت» در ادامه در میزگردی با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و حسین سلطان محمدی به بررسی مولفه‌های فرمی سینمای دینی پرداخت.

حسین سلطان محمدی در ابتدا گفت: فرم در زبان سینما از اهمیت بسیاری برخوردار است اما در عین حال محتوا و مضمون نیز به لحاظ من در سینمای دینی یا حماسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. کشمکش جامعه امروز ما فراتر از سینماست و دعوا، دعوای محتواست. اینکه چه چیز را در قالب محدود تصویر می‌خواهیم منتقل کنیم؟!

در ادامه محمدتقی فهیم، منتقد سینما نیز افزود: دعوای فرم و محتوا، دعوای من و مسعود فراستی نیست. دعوای تاریخ سینماست و به عقیده من آسیبی که فرمالیسم به هنر زده است، کمتر از محتواگراها نیست. اما واقعیت این است که این دعوا پس از انقلاب آسیب بیشتری به ما زد. در دوره‌ای مدیریت سینمایی ما محتوازدگی بسیاری داشتند و در عین حال تعریف دقیقی هم از سینمای دینی یا اخلاقی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی میان فرم و محتوا اولویت قرار می‌دهید و فرم یا محتوا را مستقل ارزیابی می‌کنید، چه بخواهید چه نخواهید در دسته فرمالیسم یا محتوازدگی قرار می‌گیرید و این انحراف است. محتوا و فرم در نسبت با هم تعریف می‌شوند.


فراستی: تجربه ما از یک اثر هنری، تجربه‌ای از فرم است

در ادامه مسعود فراستی بیان کرد: هنر حرف نیست. هنر جواب به یک پرسش نیست. هنر گزاره نیست. هنر شیوه گزاردن است. هنر دانش نیز نیست. اگر هنر قرار است دانشی باشد، دانش شیوه دانستن است! وقتی شعر حافظ را می‌خوانیم چیزی که به ما منتقل می‌کند، خود شعر حافظ است. شعر درباره بیرون یا تفصیلی بر جهان نیست. یک پیشنهاد جاندار درباره جهان است.

وی ادامه داد: اساسا تجربه‌ای که ما از یک اثر هنری می‌کنیم، تجربه‌ای از یک فرم است. وقتی موسیقی گوش می‌دهیم، یک فرم هماهنگ پیچیده را تجربه می‌کنیم. هر کدام از مدیوم‌های هنری با فرم خود چیزی را منتقل می‌کنند. آن چیز، چیزی بیرون از خودشان نیست، خودشان است. اساسا اگر از فرم حرکت نکنیم تا به چه چیز برسیم، پس از چه چیز حرف می‌زنیم؟ آیا بیرون از فرم، چیزی وجود دارد که قبل از فرم بوده است؟ این چنین نیست.


فرم بدون معنا، فرم بازی و فرمالیستی ست

این منتقد سینما با بیان آنکه «مواجه ما با هنر اثر هنری، با فرم و از فرم است» افزود: من کارت پستال و نمای زیبا را فرم نمی‌دانم. فرم آن تراکم، منظومگی و پیچدگی ست. پس فرم معنادار منظور ماست. فرم بدون معنا، فرم بازی و همان فرمالیستی است.

فراستی با بیان آنکه من بین تاثیرگذاری و زیبایی، قطعا تاثیرگذاری را انتخاب می‌کنم افزود: اما آن چیزی که من و شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، فرم معنادار است. آن محتوایی که مدنظر شماست اگر با می‌انجی فرم نباشد، اصلا محتوا نیست!

وی افزود: در نظریه افلاطونی حتی ایده، فرم است! در جهان کثرت که جسمیت حاکم است، هیچ چیزی بدون صورت به معنا نمی‌رسد! عالم همه‌اش صورت است و ما در صوریم. معنا از این صورت خارج می‌شود. اگر بخواهیم برای فرم یا محتوا اصالت ببخشیم، قطعا اصالت با فرم است.


افخمی: فرم مختص برای بیان حرف‌های خود را خلق نکردیم!

افخمی نیز خاطرنشان کرد: علت آنکه ما همواره به فیلم‌های با محتوای مطلوب اما فرم ضعیف قانع شده‌ایم وگاه آن‌ها را ترجیح داده‌ایم، این است که ما هیچ‌گاه در سینمای ایران فرم مختص برای بیان حرف‌های خود را پیدا نکردیم. دقیقا بخاطر همین نحوه برخورد امثال آقای فهیم این فرصت داده نشد!

در ادامه محمدتقی فهیم اظهار کرد: اما ما با اولویت فرم مخالفیم، برای اینکه اختلاف ایجاد می‌کند، و جوانان را به این سمت می‌برد که فرم تنها مهم است و درگیر ابزار و تکنیک شوند و به اعتقادات و مبانی خود کمتر افزوده‌اند.

این منتقد افزود: امروز بسیاری از نهادهای دولتی به فیلمسازان سفارش فیلم‌های مذهبی می‌دهند و نهادها بعد از ساخت این فیلم‌ها هیچ وقت هم آن‌ها را به اکران در نمی‌آورند. در گذشته به فرزاد موتمن که فیلمساز بسیار خوبی است، سفارش می‌دهند فیلمی در مورد امام زمان بسازد. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که برخی‌ها می‌بینند فیلمسازان ارزشی و مذهبی از لحاظ فرم‌شناسی بسیار ناآگاه هستند و نمی‌توانند جذابیت‌های بصری را در فیلم‌های دینی به کار ببرند.

وی در پاسخ به سوال اینکه فیلمسازان مسلمان تاکنون فیلم‌های خوب زیادی تولید نکرده‌اند، علت ضعف آن‌ها در فرم است یا محتوا؟ بیان کرد: علت هم در ضعف در فرم است و هم در ضعف محتوا. آقای مجید مجیدی به عنوان کارگردان «بچه‌های آسمان» یک فیلمساز موفق در فرم و محتواست.


فهیم: مخالف محتوای «ابد و یک روز» و «فروشنده» هستم اما فرمشان بسیار خوب است

فهیم ادامه داد: من درباره فیلم «ابد و یک روز» یا «جدایی نادر از سیمین» یا درباره همین فیلم امروز اصغر فرهادی یعنی «فروشنده» هم معتقدم فرم خوبی دارند، اما با محتوای آن‌ها مخالفم. اما فراستی «ابد و یک روز» را به عنوان یک فیلم «ضدملی» خواند. چرا؟ این فیلم فرمش بد بود یا محتوا؟ خود فراستی بارها در «هفت» گفته است که مخالف فیلم ضدملی است، این حرف فرم است یا محتوا؟
فراستی پاسخ داد: فرم این فیلم مشکل دارد. نکته اساسی این است که ما در هنر، در قلمرو حس و دل هستیم. در قلمرو سر و عقل نیستم. در قلمرو حس بودن، یعنی در قلمرو فرم هستیم.


فراستی: برای من هیچ موضوع و تم ممنوعه‌ای در هنر وجود ندارد

وی با بیان آنکه برای من هیچ موضوع و تم ممنوعه‌ای در هنر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای من همه چیز «چگونه» است؛ فیلم چه نسبتی با مضمون برقرار می‌کند و چگونه بیان می‌کند؟ لذا حرف زدن از خیانت یا فحشا اصلا برای من مثل تو خط قرمز نیست، بلکه من در نسبتی که این فیلم با این مضمون برقرار می‌کند، مشکل دارم. نسبت یعنی هنر. آیا سمپاتی برقرار می‌کند یا آنتی پاتی؟ «ابد و یک روز» از این لحاظ فیلم بدی بود!
فراستی افزود: مخالف فیلم «ضد منافع ملی» چون اساسا اثر ضدملی فرمش نمی‌گیرد! تنها تکنیک می‌شود. قطعا من نیز فیلم‌هایی که منافع ملی را زیر پا بگذارند خواهم زد.

این منتقد با بیان آنکه محتوا وجود ندارد، ادامه داد: این موضوع است که وجود دارد. فرم موضوع را به اندازه‌ای که می‌گیرد، به محتوا تبدیل می‌کند. «بچه‌های آسمان» نه موضوع، نه تم و نه محتوای آن دینی است. موسیقی، حرکت دوربین و صحنه سازی به گونه‌ای است که فیلم را دینی می‌کند و به من حس دینی می‌دهد. والا دیالوگ «خدا» و نماز و... فیلم را دینی نمی‌کند. این موضوع یا «چه» نیست که فیلم را دینی می‌کند، این حال فیلم و «چگونه» است که فیلم را دینی می‌کند.

فهیم بیان کرد: اما فیلم «بچه‌های آسمان» اساسا تم‌اش براساس پارادیم اجتماعی ماست و تم فیلم یعنی عدالت طلبی‌ همان «چه» یا محتوا است.

فراستی پاسخ داد: فیلم «محمد رسول الله» از همان فیلمساز که فیلم خوب «بچه‌های آسمان» را ساخت و هردو قبولش داریم، از نظر من فیلم بدی است. از چه نظر بد است؟ چون اساسا فرم بدی دارد. به کل فیلم دینی نیست و اساسا فیلم را مسیحی کرده است.

در ‌نهایت افخمی بیان کرد: منظور من از فرم نظم معقول است. معقول یعنی اینکه بیرون از ما وجود دارد. یعنی ۸ به اضافه ۴ همیشه ۱۲ می‌شود. حتی اگر همه مردم دنیا نخواهند. یعنی عقل و صورت‌های عقلی همه جای دنیا وجود دارند. ما وقتی سخن از فرم می‌زنیم، حرف از تکنیک نمی‌زنیم، بلکه حرف از نظم زیباشناسانه عقلی می‌زنیم که انکارپذیر نیستند. منظور ما این است که فرم ایرانی- اسلامی برای بیان حرف‌های خود نداریم.

منبع: سینما پرس
آدرس کوتاه: http://www.rokh.in/news/2467
دیدگاه

آخرین خبرها
خبرهای پربازدید

مجید مجیدی

واکنش مجید مجیدی به علیرضا پناهیان

مجید مجیدی در واکنش به اظهارات به علیرضا پناهیان نوشت : کاش آن که به یاری صدا و سیما شهرت یافته است دین پاک و مطهر را قربانی سیاست نکند به گزارش سینماسینما ،مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران با انتشار یادداشتی نوشت : هوالرحمن الرحیم من نه گوشت و استخوانم...

۱۴۰۳/۰۱/۲۲

مجید مجیدی
عباس کیارستمی

سینماگران خارجی گفتند؛ فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلمسازی

سینماگران خارجی اغلب عباس کیارستمی و مجید مجیدی و آثارشان را می‌شناسند، آنها معتقدند فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلم‌سازی است و می‌توان به کمک آن از شر تمایزها خلاص شد. ...ادامه مطلب نوشته سینماگران خارجی گفتند؛ فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلمسازی اولین بار در بانی فیلم. پدیدار شد.

۱۴۰۳/۰۱/۰۴


«برگ‌های افتاده» در سینماتک برج آزادی

«برگ‌های افتاده» به کارگردانی آکی کائوریسماکی در سینماتک برج آزادی نمایش داده می‌شود. به گزارش سینماسینما، پنجمین برنامه سینماتک برج آزادی سه شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «برگ های افتاده» به کارگردانی آکی کائوریسماکی محصول ۲۰۲۳ اختصاص دارد. پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و...

۱۴۰۲/۱۱/۰۷

احمد بهرامی
علی باقری

«دشت خاموش»، نشانگر تغییر سنت به مدرنیته!

سینماسینما، حسین سلطان محمدی اگر این فیلم را ندیده‌اید، این نوشته بخش‌هایی از داستان را لو می‌دهد فیلم های هنر و تجربه، همیشه آکنده از نشانه و نماد هستند که گاه به سادگی مورد مداقه و شناسایی هستند. اینکه از درون آن، بتوان هنری و تجربه ای را یافت، به...

۱۴۰۰/۰۹/۱۳

مسعود فراستی

چرا فیلم CODA مهم است؟

از پوستری ساده تا اسم عجیبش تا واکنش مسعود فراستی دیرپسند در فضای مجازی، مخاطب را کنجکاو می‌کند تا برود سراغ دیدن یک فیلم ساده و جمع‌وجور که در تقسیم‌بندی‌های نانوشته سینمایی به آن فیلم‌های خوب حال‌کن می‌گویند. نسخه دیگر و زودتر این فیلم قبلا در فرانسه به نام La...

۱۴۰۰/۰۹/۲۸

اصغر فرهادی
مسعود فراستی

فراستی بازهم از «قهرمان» فرهادی انتقاد کرد؛ این بار شدیدتر!

منتقد برنامه هفت: «قهرمان» از نمای اول تا آخر گدای جایزه است فیلم نمی‌تواند روی پای خودش بایستد مسعود فراستی گفت: روشن است که فیلم «قهرمان» جایزه می‌خواهد وگرنه خود ...ادامه مطلب

۱۴۰۰/۰۹/۰۷

اصغر فرهادی

صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی

سینماسینما، حسین آریانی «چهارشنبه‌سوری» سومین فیلم اصغر فرهادی که بخش اول از سه گانه اش (در کنار فیلم های درباره الی و جدایی نادر از سیمین) درباره قضاوت، دروغ و پنهان کاری است، دربردارنده ی نخستین زمینه سازی ها و کوشش ها برای شکل گیری مولفه های اصلی آنچه ما...

۱۴۰۳/۰۲/۱۷

شهاب حسینی
اصغر فرهادی

شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنش‌ها/ یادداشت کیوان کثیریان

سینماسینما: کیوان کثیریان در مجله واو نوشت: سینمای ایران پس از انقلاب، بازیگران پرتعدادی را به خود ندیده که بتوانند سالیان دراز خود را در سطح اول سینما حفظ کنند. شهاب حسینی یکی از این چهره‌های کم شمار است. او گرچه کمی دیر- در ۲۸ سالگی- بازی جلوی دوربین سینما...

۱۴۰۳/۰۲/۱۴

فرزاد موتمن

انتقاد فرزاد موتمن از شرایط فعلی سینمای ایران؛ نیاز به دگردیسی دارد

فرزاد موتمن با اشاره به این‌که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی بتواند دوباره در سینما جان بگیرد و تهیه‌کنندگان از سرمایه شخصی خود ...ادامه مطلب نوشته انتقاد فرزاد موتمن از شرایط فعلی سینمای ایران؛ نیاز به دگردیسی دارد اولین بار در بانی فیلم....

۱۴۰۳/۰۱/۲۸

فرزاد موتمن

فرزاد موتمن : صادقانه می گویم فیلمم را به جشنواره ارایه کردم

 فرزاد مؤتمن با اعلام اینکه فیلم «شبگرد» توسط هیأت انتخاب جشنواره فجر رد شده، گفت که برای دریافت مجوز اکران عمومی فیلمش اقدام کرده است.

۱۴۰۰/۱۰/۰۸

ناصر تقوایی
علی نصیریان

فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانه‌ای از سینمای ایران

نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی با همکاری فیلمخانه ملی ایران و با حضور علی نصیریان بازیگر، هارون یاشایی تهیه کننده، سعید قطبی زاده نویسنده و منتقد سینما و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینمای ایران در سالن فردوس موزه سینما به نمایش...

۱۴۰۲/۱۲/۱۷

ناصر تقوایی
علی نصیریان

نصیریان: تقوایی هنرمندی خلاق و «ناخداخورشید» معرفی خردمندانه‌ای از سینمای ایران است

نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی با همکاری فیلمخانه ملی ایران و با حضور علی نصیریان بازیگر، هارون یاشایی تهیه کننده، سعید قطبی زاده ...ادامه مطلب نوشته نصیریان: تقوایی هنرمندی خلاق و «ناخداخورشید» معرفی خردمندانه‌ای از سینمای ایران است اولین بار در بانی فیلم....

۱۴۰۲/۱۲/۱۷

بهرام بیضایی
شهرام ناظری

پاسخ منفی ‌بیضایی به شبکه‌ تلویزیونی فارسی‌زبان!

بانی‌فیلم: در دنیای رسانه‌ای اگرچه سرعت در انتقال خبرها می‌تواند امتیاز ویژه‌ای برای هر رسانه‌ای به شکار آید، اما رسانه‌ها به برخی از اخبار رت به دلیل ماهیت آزاردهنده‌شان کم‌توجهی ...ادامه مطلب نوشته پاسخ منفی ‌بیضایی به شبکه‌ تلویزیونی فارسی‌زبان! اولین بار در بانی فیلم. پدیدار شد.

۱۴۰۳/۰۱/۲۱

بهرام بیضایی

«مجلس ضربت زدن» ۲۴ ساله شد

۲۴ سال پیش که بهرام بیضایی تصمیم گرفت که سفارش نوشتن یک نمایشنامه با موضوع امام علی را بپذیرد، شاید خودش هم فکرش را نمی‌کرد که این نمایشنامه به بهترین ...ادامه مطلب نوشته «مجلس ضربت زدن» ۲۴ ساله شد اولین بار در بانی فیلم. پدیدار شد.

۱۴۰۳/۰۱/۱۲

فریدون جیرانی

«بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونه‌ای از عیار شرافت در سینمای ایران است

برنامه نمایش و نشست تخصصی فیلم «بودن یا نبودن» با حضور فریدون جیرانی فیلمساز و مدیر نشست، شادمهر راستین فیلمنامه نویس و مهرزاد دانش منتقد سینما در موزه سینمای ایران برگزار شد. یه گزارش سینماسینما، فریدون جیرانی در ابتدای این نشست گفت: فیلم «بودن یا نبودن» در ابتدای دوره اصلاحات...

۲۲ساعت پیش

فریدون جیرانی
کیانوش عیاری

عیاری نمونه‌ای از عیار شرافت در سینمای ایران است

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در موزه سینما برگزار شد. نوشته عیاری نمونه‌ای از عیار شرافت در سینمای ایران است اولین بار در سوره سینما پدیدار شد.

دیروز

داریوش ارجمند

تقاضای داریوش ارجمند از ابراهیم رییسی؛ داریوش ارجمند: آقای رئیس‌جمهور به طوماری که نوشتیم، توجه کند

‎مراسم تجلیل و جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد اردیبهشت‌ماه، عصر ۱۸ اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان پیشکسوت در محل «باغ زیبا» برگزار شد. ‎به گزارش ایسنا، در ابتدای این ...ادامه مطلب نوشته تقاضای داریوش ارجمند از ابراهیم رییسی؛ داریوش ارجمند: آقای رئیس‌جمهور به طوماری که نوشتیم، توجه کند اولین...

۱۴۰۳/۰۲/۱۸

داریوش ارجمند
مهران رجبی

دیدار هنرمندان با رییسی؛ از عباس قادری و مهران رجبی تا ارجمند و نصیریان

بانی‌فیلم: جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه های مختلف هنری عصر دیروز جمعه با سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری در محل سالن اجلاس سران دیدار و گفت و گو کردند. در این ...ادامه مطلب نوشته دیدار هنرمندان با رییسی؛ از عباس قادری و مهران رجبی تا ارجمند و نصیریان اولین بار در...

۱۴۰۲/۱۲/۲۶