«معمای شاه» خط فیلمسازی دائمی من نیست | نیمرخ

«معمای شاه» خط فیلمسازی دائمی من نیست

صد در صد شخصیت های «ایراندخت» تخیلی هستند گروه تلویزیون- زینب علیپور: برخی از آدمها بی آنکه بخواهند، درگیر حواشی و مسائلی می شوند. محمدرضا ورزی یکی از همین افراد است که سالهاست با ساخت مجموعه های تاریخی، راوی بخش هایی از تاریخ معاصر بوده است. اما به دلیل حساسیت هایی که در این بخش از تاریخ وجود دارد، بی آنکه بخواهد حواشی بسیاری را پیرامون خود و کارهایش داشته که در «معمای شاه» این اتفاقات به اوج خود رسید و برخی اعتراضات باعث دلخوری این کارگردان شد. وی که این روزها سخت مشغول ساخت مجموعه «ایراندخت» به تهیه کنندگی مصطفی شریفی است، در گفت و گو با بانی فیلم در خصوص این کار و مجموعه «ستارخان» که به گفته خودش روی میز مونتاژ شکل گرفت و حواشی که برای «معمای شاه» ایجاد شد، به مطالب مهمی اشاره کرد که در ادامه می خوانید: ***  باز هم در ساخت یک مجموعه سراغ بخشی دیگر از تاریخ رفتید که البته این بار نگاهتان به وقایع پیش از دوران پهلوی بوده است. – من پیش از «ایراندخت» در سریال های «سالهای مشروطه» و «تبریز در مه» هم نگاهی به تاریخ پیش از پهلوی داشتم. در «معمای شاه» خیلی کامل به دوران پهلوی پرداختم. تقریباً به صورت یک هلی شات ۱۵۰ سال دوران قاجار و پهلوی را در کارهایی که تا به امروز ساخته ام، به تصویر کشیده ام. من به همان اندازه که به دوران پهلوی پرداختم، به وقایع دوران قاجاریه هم پرداخته ام. دوران پهلوی منحصراً بخشی از «عمارت فرنگی» و «معمای شاه» بود. «معمای شاه» چون سیاسی بود، جنجالی شد و وقتی یک کار جنجالی می شود، بیشتر مطرح می شود. در واقع این کار هم یک رومنس است که در دل آن رنج نامه ای از سردار ملی ستارخان وجود دارد. بنابراین در «ایراندخت» زندگی ستارخان را به تصویر نکشیدم، این شبهه بوجود نیاید. اصلاً تحت هیچ شرایطی زندگی ستارخان را کار نکرده ام. بلکه رنج نامه ای از ستارخان را کار کردم که در دل این رومنس ماست و صد در صد شخصیت ها تخیلی است و در بستر دوران مشروطیت اتفاق می افتد و فضا کاملاً داستانی است.  شما همواره خودتان فیلمنامه های سریال هایی را که می ساختید، می نوشتید، چطور شد که در این کار فقط کارگردانی کردید؟ – من عادت دارم با فیلمنامه کامل، فیلمبرداری کار را شروع کنم. اصلاً در کارهایی که ساخته ام، اینگونه نبوده که در طول فیلمبرداری، فیلمنامه نوشته شود. ضمن اینکه در این کار احساس کردم که بهتر است تجربه این چنینی هم داشته باشم و با تیم وورک کار کنم. البته قصه متعلق به خودم است و تیمی را جمع کردم متشکل از آدمهایی که دستی بر آتش دارند و به نظرم تجربه خیلی خوبی بود و دوست دارم چنین تجربه ای را دوباره تکرار کنم. اعتقاد دارم شرایط نگارش جمعی چنانچه عقاید داستانی در یک مسیر باشد، خیلی اتفاق بهتری است. چون طبیعتاً چند فکر بهتر از یک فکر است.  چطور شد که اصلاً بخشی از کار با عنوان «ستارخان» روی آنتن رفت و به نظر شما اینکه هنوز اصل سریال پخش نشد و از دل آن یک مجموعه متولد شد، به اصل کار لطمه وارد نمی کند؟ – ۱۳۰۰ دقیقه کل سریال است که ما فقط ۳۰۰ دقیقه را پخش کردیم. البته سریال «ستارخان» به طور پراکنده در طول «ایراندخت» پخش خواهد شد و قصه اصلی ما این که پخش شد، نبود. داستان اصلی ما داستان خانواده ایرانی است که چهار قصه دیگر را به موازات پیش می برد و پیچیدگی های فوق العاده ای دارد که ما اصلاً در «ستارخان» نیاوردیم. مخاطب با یک کار جدیدی روبرو خواهد شد. به هر حال رسانه ملی در دهه فجر یک کار ملی می خواست که بالاخره متناسب با حال و هوای مردم و شرایط موجود باشد که ما این کار را انجام دادیم. وگرنه اصل کار و اصل داستان را هنوز خرج نکرده ایم. داستان ما خیلی داستان جذابی است. شما داستانهای فرعی ما را در «ستارخان» دیدید. ضمن اینکه باز هم تکرار می کنم غرض ما در «ستارخان» به تصویر کشیدن یک رنج نامه بود. اصلاً هدفم زندگینامه ستارخان نبود. هشداری بود به جامعه امروزی که مراقب باشید مسیری که طی می کنیم، قربانی مثل ستارخان را در برنگیرد که در واقع آسیبش به مردم و کشور می رسد.  چرا نمی خواستید زندگینامه «ستارخان» را بسازید؟ – ساختن زندگینامه ستارخان نیاز به پروداکشن عظیمی دارد، چون مدام در حال جنگ و سوارکاری بوده است. اولاً ما بودجه اش را نداشتیم و ضمن اینکه مستلزم این است افراد دیگری بیایند و آن را تجربه کنند. اما بخشی که من ساختم، رنج نامه ای است که فکر می کنم در شرایط امروز برای اینکه بخواهیم جامعه را آگاه کنیم، به نظرم مفیدتر است. ستارخان با تلاشی که کرد، سعی کرد آذربایجان را برای ایران حفظ کند و در جنبش مشروطیت نقش بسیار برجسته ای داشت.  «ایراندخت» در کنار بخشی از زندگی ستارخان، به چه موضوعی پرداخته است؟ – بخش تاریخی نداریم. خود قصه است که به تاریخ ارتباطی ندارد. به عنوان مثال «برباد رفته» که در آن قصه ای در بستر تاریخ روایت شده است.  فکر می کنید زمانی که «ایراندخت» روی آنتن برود، ممکن است به سرنوشت «معمای شاه» دچار شده و درگیر حواشی شود؟ – «معمای شاه» سیاسی بود و بشدت یک عده موضع داشتند و عده ای هم دفاع کردند. با این تفاوت آنهایی که موضع داشتند، موضعشان پر و پاگاندا شد و آنهایی که حمایت کردند، هیچ وقت حمایتشان پر و پاگاندا نشد. به همین دلیل است که جنبه های خشونت آن کار برجسته تر از جنبه های هنری و ساختاری شد. به هر حال آن سریال، چهره پردازی به آن زیبایی را داشت و دکورهای ماندگاری که بعد از من، چند تا پروژه از دکورهای ما استفاده کردند. ۱۵ تا پروژه از دکورهای ما استفاده کردند. مثل سریال «شهرزاد» و سایر پروژه ها. اما کسی به این نکات توجه نکرد! دقت کرده باشید، ۶۰ درصد از دکورهای شهرک غزالی را ما در این پروژه ساختیم. به هر حال سرمایه ای برای رسانه ملی است که می ماند و پروژه های مختلف از آنها استفاده می کند. ما برای آن کار ۵۰۰۰ دست لباس کار کردیم که در آرشیو وجود دارد و در اختیار پروژه های مختلف قرار می گیرد.  جالب اینکه همان افرادی که از دکورهای شما در آثارشان استفاده می کنند، علیه شما هم صحبت می کنند! – بله به هر حال عده ای متأسفانه اینگونه رفتار می کنند. جالب است بدانید در اوج حمله ها و هجمه های «معمای شاه» بازیگری نبود که من با او تماس بگیرم و بگوید که نمی آید. در میان این حجم بازیگری که برای این کار دعوت شدند، فقط یک بازیگر نیامد.  چه کسی؟ – نمی توانم نامشان را بگویم. یک بانوی بازیگر ۷۰ ساله بود که نیامد. اما هر کسی را که دعوت کردم آمد و بازی کرد. به هر حال آن کار یک ویترین بود از یکسری وقایع در دوران پهلوی و در آن کار دروغ نگفتم. حالا یک عده اطلاعاتی ندارند و مسلط بر اوضاع آن زمان نیستند، مشکل من نیست. من در تیتراژ هم منابع ام را ذکر کردم. اما یک عده نمی بینند و اطلاع ندارند و می آیند و می گویند دروغ گفتی. مشکل دیگر هم این بود جریاناتی که متأسفانه الان هست، یک مقدار مردم را در واقع ناراحت کرده است و بخشی از اقشار جامعه که ناراحت تر هستند، طبیعتاً دیگر نمی خواهند ابعاد هنری چنین اثری را نگاه کند. فقط مقایسه می کند و می گوید که شما دروغ گفتی.  منظور شما این است در تمام سریال هایی که تا به امروز ساخته اید، بخصوص «معمای شاه» نگاه شما به کار، نگاه هنری بوده و اصلاً نگاه سیاسی به کار نداشتید؟ – اتفاقاً در کنار نگاه هنری، نگاه سیاسی هم داشتم.  فکر نمی کنید که نگاهتان به آن بخش از تاریخ تک بعدی است و اصولاً در سریالهایی که ساخته اید و بخصوص «معمای شاه»، سعی نکردید که بخشی از اقدامات مثبت دوران پهلوی را هم به تصویر بکشید؟ – من برای این قضیه توضیح دادم. این کار را که شما می گویید، کار تحلیلگران تاریخ است. آنها باید بیایند و خدمات و جنایات یک حکمران را در کفه ترازو بگذارند و کفه ای که از همه سنگین تر بود، معیار قضاوت شود. من نمایشگر هستم، نه تحلیلگر. نمایشگر در همه جای دنیا حق قرائت دارد. بزرگان ما در هالیوود مثل اسپیلبرگ و مل گیبسون و افراد دیگر حق قرائت داشتند. فیلمساز حق دارد که نگاه خود را داشته باشد و آن را قرائت کند.  منظور من این است که شما به عنوان یک فیلمساز نکات مثبت و منفی را در آثارتان نشان بدهید و این مخاطب باشد که قضاوت کند! – اتفاقاً فیلمساز یک جاهایی هم می تواند قضاوت ایجاد کند. چه اشکالی دارد؟ حالا مخاطب می تواند آن قضاوت را قبول نکند، بحثی نیست. وقتی یک نفر می آید و زندگی حضرت نوح را می سازد و در انتهای فیلم آن فجایع را به بار می آورد، شاید از نگاه خودش فجایع نباشد. ما از قرائت او استقبال نکردیم. حرف من این است ما نباید بگوییم این قرائت را انجام نده، چون در این صورت ما دیکتاتوریم. یک فیلمساز نمی تواند همه سلایق را تعمیم بدهد. در آمریکا می آیند و فیلم هیتلر را می سازند و به قول شما تک بعدی هم می سازند و ۵ تا اسکار هم می گیرد. همکار خودمان هم اسکار گرفته است. اگر بگوییم که اسکار سیاسی است که چرا برای اصغر فرهادی نمی گوییم سیاسی است؛ هر چند من اعتقاد دارم اصغر فرهادی در «جدایی نادر از سیمین» حقش بود که اسکار بگیرد. چون آن فیلم بسیار شریف ساخته شده است و من طرفدار پر و پا قرص آن فیلم هستیم. از نگاه من فیلم مذهبی و انسانی است. بنابراین نمی توانیم اینگونه با قضیه برخورد کنیم. یعنی وقتی به نفع مان نیست بگوییم سیاسی است و وقتی به نفع مان است بگوییم سیاسی نیست!  اما بپذیرید که سراغ موضوعاتی می روید که حساسیت برانگیز است! – موافقم. اما این حساسیت فقط در ایران است. اگر «معمای شاه» در اروپا پخش شود اصلاً اینگونه با سریال برخورد نمی کنند. ابعاد هنری کار را می بینند و نگاه کارگردان هم برایشان محترم است. باید ببینیم باور فیلمساز چیست. من براساس باورم قرائت کردم. شما ممکن است باورتان این نباشد، آن هم نظر محترمی است. من نسبت به کسانی که با سلیقه من و قرائت من موافق نیستند، هیچ گاردی ندارم. من کاری را که ساختم، باور داشتم و از آن دفاع می کنم و می گویم این قرائت من بود. شاید زمان ساخت «معمای شاه» ۱۰ سال پیش بود یا شاید ۳۰ سال دیگر باید ساخته می شد.  شاید این مجموعه زمانی پخش شد که به دلیل شرایط روز جامعه، شرایط مناسبی نبود و دلخوری هایی که مردم داشتند، باعث اعتراض و گارد گرفتن به سریال شما بود؟ – احسنت به شما! باور من هم این است که «معمای شاه» از نظر پژوهشی کار کاملی بود. ممکن است یکسری نکاتی که به زعم عده ای مثبت می آید را بنده بازگو نکرده باشم، ولی تحریف هم نکردم. به قول شما یک بُعد را نگاه کردم. عمده فیلمسازان دنیا هم نگاه تک بعدی دارند و فیلمشان را می سازند. ضمن اینکه در درام قهرمان و ضد قهرمان است که شکل می گیرد. ممکن است قهرمانی که من در تاریخ انتخاب می کنم، به زعم عده ای ضد قهرمان باشد و یا بالعکس. نباید بگوییم که این کار بد است. ضد قهرمان من در «معمای شاه» محمدرضا پهلوی است. بنابراین نمی توانم برای ضد قهرمانم، ابعاد دیگری را در نظر بگیرم، چون درام اشکال پیدا می کند. تعریف درام این است، حرف من که نیست. در دانشگاه تدریس می شود. تعریف من از قهرمان، امام خمینی است و اعتقاد و باور دارم. شما نمی توانی به من بگویی حق نداری این باور را داشته باشی. همانطور که من حق ندارم باور شما را زیر سوال ببرم. بنابراین قرائت یک نفر را زیر سوال نبرید و به او دروغ نبندید و بگویید تحریف کرده است. شما برو بساز و آنطور که دوست داری قرائت کن و با باور خودت بساز.  یعنی شما برای خوشایند کسی سریال نمی سازی. اینطور نیست؟ – خدا شاهد است که نه. من کاری را که می سازم باید به آن باور و اعتقاد داشته باشم. باور دارم که انقلاب باید اتفاق می افتاد. حالا وقتی یک انقلاب پیروز می شود، نباید انتظار داشته باشیم که در ۳۰ سال همه چیز گل و بلبل شود! انقلابی که رخ می دهد، طبیعتاً طی سالها ریزش های خودش را می کند، سره از ناسره هایش را طی آزمون و خطاها باید تشخیص بدهد تا بتواند به یک خط اصولی دست پیدا کند. البته منظورم اصولگرا نیست! چون فکر می کنم امروز روزی است که باید فراتر از اصلاح طلب و اصولگرایی فکر کرد، برای اینکه بتوانیم کشور را جلو ببریم. من «معمای شاه» را فرا جناحی ساختم. چیزهایی در آن وجود داشت که اصلاح طلب تعجب می کرد. معتقدم آیت ا… رفسنجانی مبارز بزرگی بود و در سریال نشان دادم.  چقدر این اعتراض ها و برخوردها روی شما و کارتان تأثیرگذار است؟ – اوایل برایم مهم بود. اما فکر می کنم به یک رشد نسبی به لحاظ درونی رسیده ام. اوایل خیلی ناراحت می شدم، اما الان هر گونه تهدید و تخریب و انتقاد را پذیرا هستم و با آن مشکلی ندارم. به اعتقاد من کسی که انتقاد می کند، به زعم من بزرگوار است، اما کسی که تخریب می کند، بزرگوار نیست. من خودم به شخصه یکسری از کارهای آقای حاتمی کیا و خانم بنی اعتماد را دوست دارم و یکسری را هم نمی پذیرم. اما این عزیزان را هیچ وقت تخریب نمی کنم و خط بطلال روی کارهایشان نمی کشم و جناحی با آنها برخورد نمی کنم. آنچه که خوب است را تأیید می کنم و آنچه را که دوست ندارم تخریب نمی کنم. غرض ورزی با کسی ندارم. برای من هیچ چیزی صفر و صد نیست. اما بعضی ها می گویند چون درباره شاه اینگونه ساخته، دیگر کارهایش را نبینیم. این نگاه، نگاه درستی نیست.  حتی ممکن است بسیاری از بازیگرانی که در آن سریال با شما همکاری کردند، با شما هم عقیده نباشند! – بله صد در صد. آرتیست نباید برای خودش حد و مرز تعیین کند. هنر از سیاست باید جدا باشد. همه حرف من همین است که به عقاید هم احترام بگذاریم و همدیگر را به راحتی قضاوت نکنیم و اگر هم عقیده نیستیم، همدیگر را تخریب نکنیم. بنابراین تمام تصورم و نگاهم این است که «معمای شاه» خط فیلمسازی دائمی من نیست. من یک جا این تجربه سیاسی را کردم. من ژانرهای مختلف را تجربه می کنم. یکی از تجربیات من این سریال بود که به زعم عده ای خوش آمد و به زعم عده ای هم نه. این دیگر مسئله من نیست.  درباره «معمای شاه» خیلی صحبت کردیم. بهتر است کمی هم از «ایراندخت» بگوییم. سالهاست که سعید نیکپور به واسطه نقش امیرکبیر در اذهان ماندگار شده است. یکی از دلایل انتخاب این بازیگر برای نقش ستارخان، این بود که نیکپور را به واسطه نقش ستارخان هم بشناسند یا به دلیل همان شباهت بود که انتخاب شد؟ – سعید نیکپور به عقیده من یکی از بازیگران بسیار قدرتمند و کلاسیک و حرفه ای است. طی این سالها مثل این بازیگر کم دیدم؛ این قدر حرفه ای و با دانش و باسواد و آشنایی من با او برمی گردد به سالیان خیلی دور یعنی اوایل دهه ۶۰٫ زمانی که فیلمسازی را شروع کردم، دلم می خواست با آدمهایی که دوست دارم کار کنم. سعید نیکپور یکی از همان آدمهاست. درباره این کار هم به ایشان گفتم دوست دارم نشان بدهی که می توانی دو شخصیت ملی را متفاوت از هم بازی کنی. «ستارخان» هم به عقیده من جدا از امیرکبیر بود و به نظرم با موفقیت از آن عبور کرد. ضمن اینکه آقای نیکپور یکبار در سال ۱۳۶۰ در یک فیلم داستانی نقش ستارخان را برای جهانگیر الماسی بازی کرده بود. بعد از سالها این نقش را بازی کرد که خوب هم بازی کرد. بازیگری مثل ایشان که تا این حد بیان خوبی هم داشته باشد در نسل گذشته کمتر دیدم. در بازیگران نسل جوانتر به نظرم کورش تهامی این بیان خوب و قوی و مسلطی را دارد. همین طور حامد بهداد که می تواند با صدایش بازی کند و صدایش را تغییر بدهد. سام قریبیان هم در این کار بازی کرد که بازیگر بسیار کلاسیک و بیان خوبی دارد. البته بیشتر کارگردان و فیلمساز است و فیلمساز بسیار خوبی است. من «عالیجناب» را خیلی دوست داشتم. ضمن اینکه بازیگر بسیار با استعدادی است. به فیلمسازان دیگر هم توصیه می کنم از توانایی این بازیگر حتماً در کارهایشان استفاده کنند. چون به نظرم نقش را مهندسی می کند. اندیشه فولادوند هم به نظرم بی نظیر و بی بدیل در این کار بازی کرد. همین طور از بازی منحصر به فرد ایرج راد تجلیل می کنم و حسین پاکدل، بیتا فرهی و… من در طول این ۲۳ سال که وارد این حرفه شدم، همواره با بزرگان بسیاری در کارهایم همکاری کردم و خوشحالم که انتخاب های خوبی در این زمینه داشتم.  چقدر «ایراندخت» با کارهای قبلی تان متفاوت است؟ – خیلی زیاد با کارهای قبلی ام متفاوت است. ضمن اینکه همه بچه های این گروه همه تلاش خود را کردند و از مستانه مهاجر سپاسگزارم که تدوین این کار را انجام دادند. چرا که «ستارخان» روی میز مونتاژ شکل گرفت. از مهرداد جلوخانی باید تشکر کنم و نیما دبیرزاده. همه بچه ها سنگ تمام گذاشتند. همین طور مسعود عجمی که سالها دستیار من بود و در این کار به عنوان کارگردان دوم ایشان را معرفی می کنم و خیلی از دوستان دیگر که در «ایراندخت» من را همراهی کردند.  خودتان در این سریال بازی نکردید؟ – نه، من فقط یک بار مجبور شدم بازی کنم آن هم نقش محمد شاه قاجار. شاید تنها کارگردانی هستم که از بازیگری متنفرم. به هر حال کارگردان باید کار خودش را انجام بدهد. البته از گذشته تا به امروز دوستانی بوده و هستند که در کار خودشان بازی هم کردند.

نوشته «معمای شاه» خط فیلمسازی دائمی من نیست اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

منبع: بانی فیلم
آدرس کوتاه: http://www.rokh.in/news/37400
دیدگاه

آخرین خبرها
مرتبط با خبر
خبرهای پربازدید

محمدرضا ورزی
بهزاد عبدی

لباس پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد

هم‌زمان با زادروز  پروین اعتصامی، مراسم اکران فیلم «پروین» و اهدا پارتیتور،  لباس و گردنبند شخصیت پروین اعتصامی در این اثر باحضور محمدرضا شریفی‌نیا تهیه کننده، محمدرضا ورزی نویسنده کارگردان، بهزاد عبدی آهنگساز و سایر عوامل این فیلم، هنرمندان و علاقه‌مندان به این شاعر پرآوازه در موزه سینمای ایران برگزار...

۱۴۰۲/۱۲/۲۶

محمدرضا ورزی

معمای پروین…!

با اکران فیلم سینمایی «پروین» آخرین ساخته محمدرضا ورزی در خانه جشنواره، محمد صابری منتقد سینما به بررسی آن پرداخته است. نوشته معمای پروین…! اولین بار در سوره سینما پدیدار شد.

۱۴۰۲/۱۱/۱۸

آزیتا حاجیان
ملیکا شریفی نیا

محمدرضا ورزی: زندگی مفاخر را دوست دارم

محمدرضا ورزی؛ کارگردان فیلم سینمایی «پروین» گفت: علاقه‌مند هستم در حوزه مفاخر کار کنم و در سینمای ایران جای زندگینامه مفاخر خالی است. نسل جدید فیلمساز بیشتر به تولید چنین آثاری توجه کنند. نوشته محمدرضا ورزی: زندگی مفاخر را دوست دارم اولین بار در سوره سینما پدیدار شد.

۱۴۰۲/۱۱/۱۸

محمدرضا ورزی

پوستر فیلم سینمایی «پروین» رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی همزمان با اکران در سینمای رسانه‌ها رونمایی شد. نوشته پوستر فیلم سینمایی «پروین» رونمایی شد اولین بار در سوره سینما پدیدار شد.

۱۴۰۲/۱۱/۱۷

محمدرضا ورزی

تیزر فیلم سینمایی «پروین» منتشر شد

در آستانه آغاز چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، تیزر فیلم سینمایی «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی منتشر شد. نوشته تیزر فیلم سینمایی «پروین» منتشر شد اولین بار در سوره سینما پدیدار شد.

۱۴۰۲/۱۱/۱۱

محمد رضا شریفی نیا
آزیتا حاجیان

محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»

تصویر جدید فیلم سینمایی «معجزه پروین» با حضور مشترک محمدرضا شریفی نیا و آزیتا حاجیان منتشر شد.‌ به گزارش سینماسینما، محمدرضا شریفی نیا و آزیتا حاجیان در فیلم سینمایی «معجزه پروین» ساخته محمدرضا ورزی در نقش یک زن و شوهر به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم سینمایی «معجزه پروین» که امسال...

۱۴۰۲/۱۱/۰۲

مرتضی شایسته
محمدرضا ورزی

سه فیلم جدید روی پرده می‌روند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم

سه فیلم جدید روی پرده می‌روند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش از اکران سه فیلم جدید در سینماها خبر داد. مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه امروز یکشنبه ۲۰ تیرماه این شورا گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا از...

۱۴۰۰/۰۴/۲۰

عبدالرضا اکبری
محمدرضا ورزی

برای ایفای نقش‌های تاریخی باید وسواس و دقت بیشتری به خرج داد و طوری بازی کرد که برای مردم باورپذیر و قابل قبول باشد

برای ایفای نقش‌های تاریخی باید وسواس و دقت بیشتری به خرج داد و طوری بازی کرد که برای مردم باورپذیر و قابل قبول باشد

عبدالرضا اکبری بازیگر نقش زاهدی از تجارب بازی خود در سریال «معمای شاه» گفت: تقریباً هر کتابی را که درباره زاهدی در بازار موجود بود تهیه و مطالعه کردم. همچنین فیلم ‌هایی را که از او وجود داشت هم دیدم، به خصوص سخنرانی‌اش پس از کودتا.

۱۳۹۹/۱۰/۲۷

محمدرضا ورزی

بعد از پایان تولید سریال «معمای شاه» به شدت خسته بودم و نگاهم این بود که مدتی از فضای رسانه ملی بروم

بعد از پایان تولید سریال «معمای شاه» به شدت خسته بودم و نگاهم این بود که مدتی از فضای رسانه ملی بروم

کارگردان سریال «معمای شاه» گفت: در سال ۹۵ درست بعد از پایان تولید سریال معمای شاه دیداری با حضرت آقا داشتیم و من تصمیم گرفته بودم که مدتی از فضای رسانه ملی بروم اما این دیدار دلگرمم کرد و حالم را خوب کرد.

۱۳۹۹/۱۰/۰۷

محمدرضا ورزی

«منطقه پرواز ممنوع» برای جذب مخاطب تبلیغ مناسب کم دارد

سینماپرس: محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در فیلم «منطقه پرواز ممنوع» را میتوان در زمره آثار ارزشمند سینما به حساب آورد. اما چیزی که این فیلم کم دارد تبلیغ مناسب است برای جذب مخاطب.

۱۳۹۸/۱۰/۰۳

حسین محب اهری
محمدرضا ورزی

محب اهری؛ هنرمند نوستالژیک کودکان دیروز/ سینماگران همزمان با نوروز ۹۸ از فراق این بازیگر می گویند

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه رسیده که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ حسین محب اهری یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست...

۱۳۹۸/۰۱/۰۷

محمدرضا ورزی

محمدرضا ورزی از «محمد مطیع» می‌گوید

محمدرضا ورزی می‌گوید قرار بوده محمد مطیع در یکی از سریال‌های جدیدش بازی کند.

۱۳۹۸/۰۱/۰۱

محمدرضا ورزی

به تماشای «عمارت فرنگی» در شبکه افق بنشینید

به تماشای «عمارت فرنگی» در شبکه افق بنشینید

سریال تلویزیونی «عمارت فرنگی» شنبه تا پنجشنبه هر هفته از شبکه افق پخش می شود. به گزارش روابط عمومی شبکه افق، با پایان مجموعه تلویزیونی «وفا»، سریال «عمارت فرنگی» از ساخته های محمدرضا ورزی روی آنتن شبکه افق می رود. این سریال در ۱۵ قسمت و با تهیه کنندگی علی...

۱۳۹۷/۰۷/۱۶

محمدرضا ورزی

بازیگر نقش مصدق در «معمای شاه» درگذشت

بازیگر نقش مصدق در «معمای شاه» درگذشت

اصغر معینی صالح که از سال‌ها قبل به بیماری سرطان استخوان مبتلا شده بود، صبح امروز درگذشت. این بازیگر به دلیل ایفای نقش مصدق شناخته می‌شود و سه بار این نقش را بازی کرده است. محمدرضا ورزی به عنوان اولین کسی که او را برای این نقش انتخاب کرده، در...

۱۳۹۷/۰۶/۰۶

رضا فیاضی
محمدرضا ورزی

رضا فیاضی:«ایراندخت» یکی از کارهای متفاوت محمدرضا ورزی بود

رضا فیاضی:«ایراندخت» یکی از کارهای متفاوت محمدرضا ورزی بود

بانی فیلم– گروه تلویزیون: شرایط موجود در سینما و تلویزیون مدتهاست که باعث دلخوری برخی از بازیگران پیشکسوت شده است. از جمله رضا فیاضی که این روزها بازیگر مجموعه «ایراندخت» است. سریالی که روزهای پایانی پخش را پشت سر می گذارد و یکی از کارهای متفاوت محمدرضا ورزی در زمینه...

۱۳۹۷/۰۲/۲۶

محمدرضا ورزی
مسعود آب پرور

کارگردان «هوش سیاه» بازیگر شد/ توضیح آب‌پرور درباره نقش‌آفرینی در «ایراندخت»

کارگردان «هوش سیاه» بازیگر شد/ توضیح آب‌پرور درباره نقش‌آفرینی در «ایراندخت»

مسعود آب پرور و محمدعلی نجفی دو کارگردانی هستند که این شب‌ها در مقام بازیگر در سریال «ایراندخت» به کارگردانی محمدرضا ورزی در شبکه یک دیده می شوند؛ دو کارگردانی که با گریم خاص این سریال، شاید شناختشان دشوار باشد. به گزارش سینماسینما، مسعود آب پرور که آخرین سریالش «لژیونر»...

۱۳۹۷/۰۲/۲۴

مسعود آب پرور
محمدرضا ورزی

پیشنهاد ورزی و چالشهای تازه ترغیبم کرد در «ایراندخت» بازی کنم

پیشنهاد ورزی و چالشهای تازه ترغیبم کرد در «ایراندخت» بازی کنم

  مسعود آب پرور و محمدعلی نجفی دو کارگردانی هستند که این شبها در مقام بازیگر در سریال «ایراندخت» به کارگردانی محمدرضا ورزی در شبکه یک دیده می شوند.دو کارگردانی که با گریم خاص این سریال،شاید شناخت شان دشوار باشد. به گزارش رسیده،مسعود آب پرور که آخرین سریالش «لژیونر» سال...

۱۳۹۷/۰۲/۲۴

اندیشه فولادوند
محمدرضا ورزی

سکانسی تاثیرگذار از سریال «ایراندخت»؛تماشا کنید

سکانسی از سریال در حال پخش «ایراندخت» را با بازی اندیشه فولادوند تماشا کنید. پخش سریال تلویزیونی «ایراندخت» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی و  تهیه‌کنندگی مصطفی شریفی از جمعه ۳۱ فروردین در شبکه یک آغاز شده است و هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می رود.   این سریال در...

۱۳۹۷/۰۲/۰۹

محمدرضا ورزی

آنونس سریال «ایراندخت»؛تماشا کنید

آنونس سریال «ایراندخت» را تماشا کنید.پخش مجموعه تلویزیونی «ایراندخت» از جمعه ۳۱ فروردین در شبکه اول سیما آغاز شده است. مصطفی شریفی تهیه‌کننده سریال «ایراندخت» است و کارگردانی و نویسندگی این اثر را محمدرضا ورزی به عهده داشته است. «ایراندخت» یک درام عاشقانه در بستر مشروطیت است و روایت جذابی...

۱۳۹۷/۰۲/۰۱

محمدرضا ورزی

سریال «ایراندخت» از جمعه روی آنتن شبکه یک

سریال «ایراندخت» از جمعه روی آنتن شبکه یک

  مجموعه تلویزیونی «ایراندخت» » از جمعه ۳۱ فروردین روی آنتن شبکه یک می رود. به گزارش رسیده، مصطفی شریفی تهیه کننده سریال گفت:تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «ایراندخت» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی این روزها آخرین مراحل خود را در تهران سپری می کند و بزودی به پایان می رسد....

۱۳۹۷/۰۱/۲۷

کاظم هژیرآزاد
محمدرضا ورزی

هژیرآزاد: ۱۳ میلیون از «معمای شاه» طلب دارم/ کسی در سازمان پاسخگو نیست

هژیرآزاد: ۱۳ میلیون از «معمای شاه» طلب دارم/ کسی در سازمان پاسخگو نیست

بازیگر سریال «معمای شاه» می گوید پس از سال ها فقط پنج میلیون دستمزد خود از این سریال را دریافت کرده و هنوز ۱۳ میلیون از طلب وی باقی مانده است. به گزارش سینماسینما، کاظم هژیرآزاد بازیگر قدیمی تلویزیون اعلام کرد که طلب بازیگران «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی هنوز...

۱۳۹۶/۱۲/۰۸

محمدرضا ورزی

«ایراندخت» در لاله زار

«ایراندخت» در لاله زار

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «ایراندخت» در لوکیشن لاله زار در حال پیگیری است. به گزارش رسیده، مصطفی شریفی تهیه کننده سریال گفت:تصویربرداری «ایراندخت» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی از یکی – دو هفته پیش در لوکیشنهایی در منطقه لاله زار تهران در حال انجام است.طبق برآوردهای تولید، گروه حدود یک...

۱۳۹۶/۱۲/۰۵

محمدرضا ورزی

تصاویر جدید از سریال «ستارخان»

تصاویر جدید از سریال «ستارخان»

سریال ۱۰ قسمتی «ستارخان»، برشی از مجموعه ۲۷ قسمتی «ایراندخت» است که همزمان با آغاز دهه فجر از شبکه یک راهی آنتن می‌شود. به گزارش سینماسینما، «ستارخان» سریال جدید محمدرضا ورزی و روایتگر بخشی از تاریخ مشروطیت در ایران است. این مجموعه که همزمان با دهه فجر راهی آنتن می‌شود،...

۱۳۹۶/۱۱/۱۶

محمدرضا ورزی

محمدرضا ورزی: «ایراندخت» فضایی عاشقانه دارد/ وفاداری به تاریخ در «ستارخان»

محمدرضا ورزی: «ایراندخت» فضایی عاشقانه دارد/ وفاداری به تاریخ در «ستارخان»

کارگردان سریال «ستارخان» که قرار است در ایام دهه فجر از شبکه یک سیما پخش شود با اشاره به ویژگی های این اثر بیان کرد که در تولید این مجموعه تلاش کرده است به تاریخ وفادار باشد. به گزارش سینماسینما، محمدرضا ورزی کارگردان سریال «ستارخان» درباره این سریال ۱۰ قسمتی...

۱۳۹۶/۱۱/۱۱

محمدرضا ورزی

خبرهای جدید از «ایراندخت»/ سام قریبیان در سریال ورزی بازی می‌کند

خبرهای جدید از «ایراندخت»/ سام قریبیان در سریال ورزی بازی می‌کند

سریال «ایراندخت» این روزها در شهرک غزالی پیگیری می شود و سام قریبیان از جمله بازیگرانی است که در این مجموعه به ایفای نقش می پردازد. به گزارش سینماسینما، محمدرضا ورزی این روزها در حال کارگردانی سریالی درباره شخصیت های دوران مشروطه در فضایی عاشقانه است که با نام موقت...

۱۳۹۶/۰۹/۲۶

محمدرضا ورزی
سحر قریشی

سحر قریشی در سریال ورزی بازی نمی کند!

سحر قریشی در سریال ورزی بازی نمی کند!

سازندگان سریال «ایراندخت» بازی سحر قریشی در سریال محمدرضا ورزی را تکذیب کردند. به گزارش بانی فیلم، سحر قریشی که مدت هاست در تلویزیون ممنوع الکار است، گفته می شد با محمدرضا ورزی همکاری خواهد کرد که گویا این همکاری منتفی شده است. شنیده می شود سعید نیک پور یکی...

۱۳۹۶/۰۹/۰۴

محمدرضا ورزی
سحر قریشی

رفع ممنوع الکاری سحر قریشی با سریال محمدرضا ورزی!

رفع ممنوع الکاری سحر قریشی با سریال محمدرضا ورزی!

  از هفته گذشته تصویربرداری سریال جدید محمدرضا ورزی آغاز شده است. به گزارش عصرخبر، بنابر شنیده ها، این بار علاوه بر حسام نواب صفوی، محمدرضا شریفی نیا و یوسف صیادی که بازیگران همیشگی همه فیلم های محمدرضا ورزی، سحر قریشی هم در این سریال بازی خواهد کرد. بازی سحر...

۱۳۹۶/۰۹/۰۴

محمدرضا ورزی

«ایراندخت» کلید خورد

«ایراندخت» کلید خورد

سریال پر بازیگر محمدرضا ورزی با موضوع زندگی ستارخان و باقرخان هفته گذشته کلید خورد. به گزارش بانی فیلم، محمدرضا ورزی پس از ساخت سریال «معمای شاه»، «تبریز در مه»، «سالهای مشروطه» و… با پرداخت به تاریخ معاصر این بار نیز موضوعی در همان حال و احوال را دستمایه سریال...

۱۳۹۶/۰۸/۲۰

محمدرضا ورزی

هنرمندان ما به مسائل دینی و معنوی تعلق خاطر دارند

هنرمندان ما به مسائل دینی و معنوی تعلق خاطر دارند

هنرمندان ما قطع‌ یقین از حضور در فضاهای خیرخواهانه بویژه ایفای نقش در فیلم و سریال‌هایی مرتبط، استقبال می‌کنند و پیشقدم هستند. به گزارش ایلنا، محمدرضا ورزی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان) با اشاره به فعالیت‌های خیرخواهانه هنرمندان و لزوم ترویج سنت‌های حسنه مغفول‌مانده، عنوان کرد: برای ترویج اعتقادات دینی ما و...

۱۳۹۶/۰۶/۱۲