اینها ماموریت دارند که نشان دهند همه‌چیز خوب است!/ گفت‌وگو با محمدعلی سجادی | نیمرخ
|جعبه لایتنر آنلاین|

اینها ماموریت دارند که نشان دهند همه‌چیز خوب است!/ گفت‌وگو با محمدعلی سجادی

lazy_placeholder.gifcinemacinema_ir-629-300x191.jpgسینماسینما: تینا جلالی با محمدعلی سجادی گفت‌گویی انجام داده که در روزنامه اعتماد منتشر شده است. این گفت‌وگو را می‌خوانید:

محمدعلی سجادی فیلمساز شناخته‌شده سینما، مثل بسیاری از همکارانش که امکان فعالیت برای‌شان فراهم نیست، از جریان اصلی سینما دور است و فیلم سینمایی یا سریال نمی‌سازد اما او با روحیه‌ای که دارد، تسلیم اوضاع نمی‌شود و بیکار نمی‌نشیند؛ گاهی نقاشی می‌کند، گاهی کتاب و فیلمنامه می‌نویسد و حالا به ساخت انیمیشن روی آورده است و اتفاقا نگاه متفاوتی به نقاشی متحرک دارد و کارهای قابل تاملی در این حوزه خلق کرده، «بوف کور» و «موش و گربه» عبید زاکانی جدیدترین ساخته‌های او در حوزه انیمیشن هستند که در جشنواره‌های خارجی به نمایش در می‌آیند.

با این حال برای کسی که سال‌ها در سینما کار کرده، فیلمسازی چیز دیگری است، او می‌گوید: «عاشق سینما و مخاطبم و همچنان سرپا هستم و دلم می‌خواهد در سینما کار کنم و فیلم بسازم، اما چه کنم که فضا برای ساخت فیلم برایم فراهم نیست.» پای درددل‌های این سینماگر شناخته‌شده نشستیم و درباره مجموعه فعالیت‌هایش و اوضاع سینما با او گفت‌وگو کردیم که پیش روی شماست.

جناب سجادی در ابتدا بفرمایید این روزها چه می‌کنید؟ مدتی می‌شود که خبری از اوضاع و احوال شما نیست. چرا؟

پیش از هر چیز باید بگویم گفت‌وگو در این شرایط را بیهوده می‌دانم چرا که معتقدم صحبت کردن درباره این وضعیت، زمانی ممکن می‌شود که فضای گفت‌و‌گو (دیالوگ) وجود داشته باشد. نه اکنون که فضا، فضای تک‌گویی (مونولوگ) است. از سویی مشکل ما ندانستن نیست. چون همگان کم و بیش از آنچه رخ می‌دهد به واسطه اینترنت و امکانات دیجیتالی در جریان امور هستند. اهل سینما هم همین‌طور. برای همین ترجیح می‌دهم بیشتر کار کنم.

چه کار می‌کنید، نقاشی می‌کنید همچنان؟

نقاشی هم می‌کنم. چهار سری کار آماده دارم از قبل.

چه موضوع‌هایی را این‌بار کار کردید؟

این آثار که متعلق به دهه ۹۰ ماست نه این سال‌ها، ارژنگ مانی را کار کردم، نیما و افسانه‌اش، کرونا و… برخی روی چوب و برخی هم روی کاغذ و مقوا. با تکنیک‌های مختلف.

پس نمایشگاه برگزار خواهید کرد؟

اگر شرایطش پیش بیاید حتما. خب گویا همه‌چیز در حالت آونگی است. گویی همه در انتظارند که به قول شاملو « هوِای» به لهجه کاشانی، یعنی تحولی بشود. دل و دماغی نیست. ولی به هرحال من کارم را کردم.

نوشتن چطور؟ کار جدیدی نوشتید؟

رمان «فردوسی به آفرین» را در بهار ۹۹ آغاز کرونا نوشتم که درباره زندگی و فردوسی و شاهنامه است. فیلم‌نوشتی هم در دلش هست مربوط به زندگی فردوسی.

چرا چاپش نکردید؟

چون وقتی ناشری آن را بسیار پسندید، گفت باید بعضی چیزهایش را خودمان سانسور کنیم! گفتم به حیرت خب بگذارید خود ممیزان بگویند. گفتند اگر بفرستیم و ممیزی بخورد برای ما امتیاز منفی محسوب می‌شود. ناشر دیگری لطف کرد و کتاب را بدون کم و کاست برای مجوز گرفتن ارایه داد، فقط هشت صفحه عنوان ممیزی به آن وارد کردند. من هم ترجیح دادم بگذارمش کنار کارهای دیگرم تا به وقتش.

فیلمنامه‌اش چطور، چرا آن را نساختید؟

کجا ببرم؟ مگر جایی هست که بشود فردوسی را کار کرد؟ نهادهای تولیدی که قبضه شده است و دیگران هم که از این شرایط زخمی و عاصی‌اند، دل و دماغ این کارها را ندارند. بیشتر دوست داریم درباره عشق به فردوسی حرف بزنیم یا سلفی بگیریم با تندیسش! بیشتر در دو سوی این جهان ثنوی (حیدری نعمتی)، گرد چند نام می‌گردیم و در هر دو سو تیراندازی است و سنگ‌اندازی و فرهنگ به سختی سر بر می‌آورد. اما من هم به زمان باور دارم.

اما گویا کتاب گفت و شنودتان چاپ شد؟

بله آن‌ور آب! چون این‌جا هم ناشر وقتی کتاب را ارایه داد بخش‌هایی از گفت‌وگوی من با شاملو را دستور به حذف دادند و من زیر بار نرفتم. می‌خواستم این مجموعه گفت‌وگوها به صورت دست‌نخورده‌‌اش ثبت شوند.

نکته مهمی که در مورد فعالیت‌های شما وجود دارد اینکه در این سال‌ها به انیمیشن پرداختید. چطور این شرایط پیش آمد؟

از همان زمستان ۹۹، در آغاز کرونا، پسرم آی‌پدش را داد به من گفت این دستگاه نرم‌افزار برای انیمیشن دارد. خب می‌دانست من در این سال‌ها تقلا می‌کردم برای کار انیمیشن پس سعی کردم کار با آن را بیاموزم. یک کار ۲ دقیقه‌ای را تست زدم و ساختم و دوباره گویا برگشتم به ۱۳ سالگی‌ام. یعنی زمانی که نخستین فیلمم را در کانون پرورش فکری به صورت نقاشی متحرک ساختم. پس از آن طی سه ماه کار شبانه‌روزی فیلم «بستور» را بر اساس داستانی از زنده‌یاد مهرداد بهار، شاهنامه و یادگار زریران ساختم.

این فیلم به نمایش درآمد؟

در این‌جا که نه، کجا نشانش بدهم؟ جشن‌های دولتی با شرایط ممیزی و… اما در چند جشنواره آن سوی آب به نمایش در آمد.

کار بعدی‌تان بوف کور است که در سال ۱۴۰۰ ساختید، چطور شد رفتید سراغ بوف کور؟

متن مهمی ‌است در ادبیات. از پس از رنگ شب (۷۹) می‌خواستم بسازمش. حتا فیلم‌نوشتش را هم نوشتم ولی نمی‌شد. نشد. یعنی راه نمی‌داد. متنی بود و هست که همه‌ اگر نه، بیشتر مولفه‌هایی را که در سینما و ادبیات دوست دارم در خودش دارد. رمز و راز، ساختار معمایی و جنایی با رویکرد فلسفی و روانشناختی.

برداشت آزاد از بوف کور کردید یا نه؟

این فیلم پس از نمایش «بوف‌ نه چندان کور» (۹۶) که در سالن ایرانشهر سمندریان اجرا کردیم و فیلم مستند پژوهشی «گزاره‌هایی درباره بوف کور» (۱۳۹۹) که یک روایت و تحلیل شخصی من از این اثر درخشان صادق هدایت است، به خود بوف‌ کور پرداخته.

یعنی خود متن بوف‌کور است؟

بله. خود متن اصلی است که تنها فشرده شده. اما تفسیر تصویری من است به هرحال.

گویا آن را به تنهایی با همان آی پد کار کردید؟

بله. فیلمسازی یک‌نفره در بخش تصویر می‌کنم. این آرزوی کیارستمی بود. وقتی نمی‌شود یا نمی‌گذارند کار جمعی کنی به سمت کشتی یک نفره با خودت می‌روی! موسیقی‌اش را دوست جوان و با استعداد و خوش‌ذوقم کیارش اعتماد سیفی ساخت که بسیار برایش زحمت کشید بدون چشمداشتی. همین‌طور صداسازی آن هم کار دوست دیرینه‌ام بهروز معاونیان است که با گروهش صمیمانه کار کرده.

نمایشش چه شد؟

در چندین فستیوال آن سوی آب‌ها به نمایش در آمد. در فستیوال مونترال جایزه بهترین نقاشی متحرک را از آن خود کرد. بازتابش در همین نمایش‌های این ور و آن ور بسیار خوب بود.

ساخت انیمیشن را ادامه دادید؟ یعنی انیمیشن‌های دیگری هم ساختید؟

بله. فیلم‌های کوتاهی ساختم از جمله نقاشی متحرکی براساس «موش و گربه» عبیدزاکانی، بر پایه کاریکاتورهای پرویز شاپور که همچنان در فستیوال‌های مختلف می‌گردد.

پوستر و اعلانی دیدم در صفحات شخصی شما که از ساخت فیلم «نگین سیاه» که انیمیشن است و گویا ساختار معمایی و جنایی دارد مثل بیشتر فیلم‌های‌تان… 

بله. نگین سیاه را بر اساس طرحی که در سال ۸۸ نوشته بودم در سال ۹۸ به صورت فیلم‌نوشت کامل کردم و ساختم. از آن تاریخ هرچه کردم نشد و نگذاشتند که بسازمش پس در تداوم کار نقاشی متحرک آن را ساختم تا هم ساخته باشمش و هم این تجربه و نوع را در سینمای انیمیشن ایران راه بیندازم احتمالا.

این فیلم را هم با آی پد ساختید؟

نه با نرم‌افزارهای دیگری. توسط دوستان جوانم آشنا شدم و تا حدودی یاد گرفتم تلفیق کردم. چون این فیلم با بوف‌کور فرق دارد. باید تا حدودی واقع‌نما می‌شد.

 نخستین فیلم انیمیشن معمایی جنایی سینمای ایران است؟

تا آنجایی که من خبر دارم، چنین است. چون دیدم و می‌دانم جوانان بااستعداد ما تجربه‌های زیبا و گاه درخشانی در تولید نقاشی متحرک انجام دادند. متاسفم که بسیاری از این جوانان با استعداد سرخورده و مایوس مجبور به مهاجرت اجباری شدند.

نمایشش چه می‌شود؟

می‌رود کنار دست فیلم‌های به نمایش در نیامده مثل «سودابه» که در سال ۹۷ ساختم.

این آخرین فیلم سینمای‌تان هست که به نمایش در نیامده.

بله. متاسفانه شرایطش پیش نیامد. دو سال که کرونا بود و پس از آن هم شرایط انسان ساخته ما و حالا هم که این روزها هر وقت خواستیم اکرانش کنیم گفتند خوب نیست فقط کمدی‌ها کار می‌کنند!

جناب سجادی در این فرصت پیش آمده بد نیست از شرایط امروز سینمای ایران صحبت کنیم.

شرایط دردناک سینمای ما – در ادامه شرایط عمومی ما – تراژیک است و از بس تکرار شده و رقت‌انگیز حالا دیگر کمدی از نوع سیاه به نظر می‌آید. از این نظر رفتار مسئولان و سیاست‌هایشان، کردار و گفتارشان آنقدر تناقض دارد که بیشتر مواقع کمیک می‌شود. هرچند اوضاع تلخ است. سینمای کمدی دستوری با برخی از این مسئولانی (کمدین‌ها) که ظاهر جدی دارند و گاه عبوس و انقلابی به‌شدت همخوان است انگار!

چرا چنین حرفی می‌زنید، نباید فیلم کمدی ساخت؟

چرا اما وقتی از در و دیوارتان اندوه و فشار از همه نوعش می‌بارد، خنداندن به زور مثل این است که لبخند را بر تن زخمی جراحی کنید.

سیاست کلی حائل بر ما کلا چنین است، فقط در حوزه سینما نیست و فرهنگ را در برگرفته است، آقایان بی‌تعارف و رودربایستی اعلام کردند که بخش اعظمی از کسانی که در حوزه سینما هستند کار نکنند و اعلام کردند نمی‌گذاریم کار کنید، اینکه چه شرایطی برای شما پیش بیاید هم اهمیتی ندارد وقتی در شرایطی زندگی می‌کنیم که نه جان و نه مال و نه روح کسی مهم نیست؛ نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که اتفاق خاصی در سینما بیفتد. سینمای ایران را تقسیم کرده‌اند به دو پاره: یا باید فیلم کمدی بسازید یا فیلم تبلیغاتی و سفارشی.

در حال حاضر سه، چهار تا آدم دستچین شده‌اند و کار می‌کنند باقی هم باید بروند، بمیرند اهمیتی ندارد، شکلی که وجود دارد در شرایط فعلی مدیرانی که هستند مثل بقیه سطوح سینما برای‌شان مهم باشد که نیست. فقط با فروش چند فیلم آمار می‌دهند و دیگر با خیل بیکاران کاری ندارند. اینها ماموریت دارند که نشان دهند همه‌چیز خوب است و ما چقدر خوشبختیم و ملالی نیست. وقتی مسیر کار و هدف این باشد طبیعتا همه‌چیز توجیه می‌شود. نه بخش خصوصی وجود دارد، نه شرایط تولید سهل و آسان. همه‌چیز را کنترل کردند و هر حرکتی هم بکنید به هزار و یک اما و اگر متهم می‌شوید. کسانی هم که مثل آنها فکر نمی‌کنند ممنوع‌الکارند. برای مسئولان اصلا مهم نیست شرایط معیشتی هنرمندان. همانطور که می‌بینید وضعیت مردم را که چقدر سخت برآنها می‌گذرد، اعلام می‌کنند می‌خواهند سلبریتی درست کنند بازیگر بیاورند. همین حرف‌ها نشان می‌دهد این رسانه و ابزار را نمی‌شناسند نسبت مسئولان هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. کسانی که این‌ همه فجایع انسانی و اقتصادی و اختلاس را نمی‌بینند و همه‌چیز را به تار مویی بند می‌کنند!

واقعا نمی‌دانم ۴۰۰۰ آدم چگونه امور معیشتی آنها بگذرد؟ حاصلش می‌شود دق‌مرگی، خودکشی و. .. من یا امثال من ۷ سال کار نکردم (این جدا از خودکاری‌های خودم هست) و همانطور که جوانان کار نمی‌کنند یعنی نمی‌توانند. سوار بر قطاری که با پول نفت همه ایرانیان هست یکه‌تازی می‌کنند با فشار و گویا این‌طوری تخم دو زرده کرده‌‌اند انگار!

چرا فیلم‌‌های غیر کمدی اندکی که اکران می‌شوند فروش نمی‌کنند؟

چون مخاطب آن سینما کم و بیش با این سینما قهر کرده، می‌بیند با باورهای او نسبت چندانی ندارد. اینگونه سینما از واقعیت این مخاطبان عقب مانده. از مشکل حجاب بگیرید تا باقی مسائل. سینمای اجتماعی ما که بیشتر واقع‌نماست در کنار رسانه‌های بسیار روزمدار که هر دقیقه هنوز اتفاق از دل واقعیت بیرون آمده، نیامده آن را منتشر می‌کنند باید به سمت دیگری برود. کشف ساحت‌های تازه که امکان بروز و تولید ندارد مگر در تجربه‌های غیر رسمی و به اصطلاح زیرزمینی!

با در نظر گفتن این شرایط آیا می‌خواهید کار کنید؟

طبیعی است چون شغلم این است و عاشق سینما هستم و مخاطبم. من سینماگرم و همچنان سرپا هستم و دارم کار می‌کنم، به شهادت کارهایی که ساختم نشان می‌دهد که این اشتیاق در من وجود دارد و در خیلی از همکاران من هم وجود دارد اما چه کنیم که شرایطش وجود ندارد و نمی‌شود، حتا اگر هم بخواهم که نمی‌خواهم با ضوابط فعلی کار کنم. یکی دو بار خیز برداشتم که در یکی از پلتفرم‌‌ها کار کنم آنجا هم فضا جوری است که یک عده خاصی می‌توانند کار کنند، دیگر جایی برای کار کردن نمی‌ماند.

آن از سیمای ملی و آن هم از پلتفرم و آن هم از سینما که دست خودشان است، حلقه را هر چه تنگ‌تر می‌کنند و به شما امکان نمی‌دهند از هزاران لابیرنت رد شویم چون می‌دانم بعضی از دوستان با هزار سختی پروانه ساخت دریافت کردند، خب پروانه ساخت دریافت کردیم آنقدر فیلمنامه را قیچی کردند کدام سرمایه‌گذار در این زمان و شرایط سرمایه‌گذاری کند.

ما همان‌طور که می‌دانید، بخش خصوصی نداریم پس به نظرم این شرایط به نفع کسانی است که می‌خواهند از تولید سود ببرند و مفت‌خوری کنند. این دوستان هم که برای‌شان اصلا مهم نیست، چون نه برگشت سرمایه فیلم برایشان مهم است و نه چیز دیگری.

فقط شرایطی فراهم می‌کنند که سوژه‌هایی ساخته شود و جالب آنکه این فیلم‌ها را هیچ کسی نمی‌بیند، به شهادت آمار فروش این را می‌گویم.

نکته دیگر اینکه سینمای کمدی وضعیت غم‌انگیز دارد این آقایان که الان سر کار هستند مدام نق زدند که این سینما منحط است و خانواده‌ها نمی‌توانند این فیلم‌ها را ببینند. الان این فیلم‌های روی پرده را ببینید شوخی بند تنبانی و پایین تنه‌ای دیالوگ‌های تتلو و… فکر می‌کنم همین ماجرا تتلو که با رییس جمهور عکس دارد خودش حرف دارد. با او عکس می‌گیرید که بگویید با هنرمندان پیوند دارید و بعد سر از زندان در می‌آورد! اینها خودشان را قبول ندراند و توقع دارند ما قبول‌شان کنیم!

حرف آخر؟

حرف بسیار است. می‌شود گرفتار زمانه شد و از زمان غافل. زمان و کشاکش‌هایش کار خودش را می‌کند. آب یک جا نمی‌ماند وگرنه گنداب می‌شود. هستی شناور است و زمین و زمان دایم در حال دگرگون شدن. قولی است مشهور از برتولت برشت که می‌گوید «اینگونه که هست اینگونه نمی‌ماند.»

منبع: سینما سینما
آدرس کوتاه: https://www.rokh.in/news/104002
دیدگاه

آخرین خبرها
خبرهای پربازدید


«زال و رودابه» به مصر می‌رود

انیمیشن سینمایی «زال و رودابه» به چهاردهمین انجمن انیمیشن قاهره راه یافت. به گزارش سینماسینما، این انیمیشن اقتباسی از شاهنامه فردوسی و به روایت محمدعلی سجادی است. یارتا یاران، بابک پاییزان، الهام نامی، میکاییل شهرستانی، کامران ملک مطیعی، محسن اکبری، آزاده اکبری، لادن سلطان پناه، جابرقاسمعلی، پریا طاهری، آسیه امیرسرداری،...

۱۴۰۴/۰۹/۱۸


معرفی نامزدهای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 

 فهرست نامزدهای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد. به گزارش سینماسینما، نامزدهای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عبارتند از: فیلم‌های کوتاه اقتباسی (مسابقه ویژه کتاب و سینما) هیأت داوران: مرجان اشرفی‌زاده، محمدعلی سجادی و مجید کیانیان نامزدها: – عباس شکوری برای فیلم...

۱۴۰۴/۰۸/۰۱

محمد متوسلانی
۱

یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگی‌تان خجسته

سینماسینما، محمدعلی سجادی دیروز زاد روز دوست نازنینم محمد متوسلانی بود. نمی‌دانستم.  فیلمساز و بازی‌ساز باسابقه سینمای ایران. کسی که بیش از شش دهه در سینمای ایران حاضر بود و هست . آن هم بی صدا و بی هیاهو. در تنه‌ی سینما کار کرد و ساخت و بازی کرد. از...

۱۴۰۴/۰۵/۱۷


«سودابه» آنلاین اکران می‌شود

اکران آنلاین درام معمایی «سودابه» امشب آغاز می شود. به گزارش سینماسینما، اکران آنلاین فیلم سینمایی «سودابه» از ساعت ۸ شب سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۴ در بخش سینما آنلاین فیلم نت عرضه می شود. «سودابه» به کارگردانی محمدعلی سجادی محصول سال ۱۳۹۷ است. آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی،...

۱۴۰۴/۰۴/۱۰


برپایی نمایشگاه نقاشی‌های «جم» در خانه هنرمندان

نمایشگاه انفرادی نگاره‌های محمدعلی سجادی با عنوان «جم» در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. به گزارش رسیده، این نمایشگاه نقاشی ...ادامه مطلب نوشته برپایی نمایشگاه نقاشی‌های «جم» در خانه هنرمندان اولین بار در بانی فیلم. پدیدار شد.

۱۴۰۴/۰۲/۲۳


نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بی‌برگشت

سینماسینما، محدثه واعظی‌پور؛ مستند «حمید هما» ساخته محمدعلی سجادی، گفتگویی دلنشین درباره تئاتر ایران و دو چهره جذاب آن است. «حمید هما» بهترین فیلم محمدعلی سجادی است، نگاه هنری و دغدغه‌های سینمایی او، در این مستند فرصت بیشتری برای جلوه‌گری داشته است. سجادی سینماگری است که فعالیتش را در دهه...

۱۴۰۴/۰۲/۱۵


درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی

سینماسینما، علی‌اصغر کشانی انیمیشن «زال و رودابه» تازه‌ترین ساخته محمدعلی سجادی فیلمساز اندیشمند و ایران‌شناس برجسته اثر روایت محور به روش شاهنامه خوانی با تکنیک نقاشی متحرک دوبعدی از مهمترین، پرجاذبه ترین و حکیمانه ترین داستان های اثر بی‌همتای فردوسی، شاهنامه است. عاشقانه زال و رودابه روایت انس زال (پسر...

۱۴۰۳/۱۱/۱۹


رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر

پوستر انیمیشن سینمایی «زال و رودابه» در آستانه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. به گزارش سینماسینما، این انیمیشن اقتباسی از شاهنامه فردوسی وبه روایت محمدعلی سجادی است. یارتان یاران، بابک پاییزان، الهام نامی، میکاییل شهرستانی، کامران ملک مطیعی، محسن اکبری، آزاده اکبری، لادن سلطان پناه، جابرقاسمعلی، پریا...

۱۴۰۳/۱۱/۰۷


«سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقه‌سازی مرسوم سینمای ایران

نشست اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی «سودابه»، در روز دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ در آمفی‌تئاتر فرهنگسرای اندیشه، برگزار شد. به گزارش سینماسینما، محمدعلی سجادی، کارگردان فیلم «سودابه» در این نشست، با اشاره به علاقه‌ی شخصی خود به رازوارگی در سینما و ادبیات، گفت: اساساً فرهنگ ما رازواره است،...

۱۴۰۳/۰۸/۲۲

مجید برزگر
۱

نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری

نشست بررسی سیمای مستقل ایران به مناسبت پاسداشت فرهنگی روز ملی سینمای ایران با حضور کیوان کثیریان، منتقد سینما، محمدعلی سجادی، تهیه کننده و مجید برزگر، نویسنده و کارگردان برگزار شد.

۱۴۰۳/۰۶/۲۶

مجید برزگر
۲

ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی می‌شود 

پنل نمایش آنونس فیلم‌های برگزیده سینمای ایران با حمایت کتابسرای فرهنگان، روز یکشنبه ۲۵ شهریور با حضور جمعی از سینماگران برگزار خواهد شد. به گزارش سینماسینما، به مناسبت آیین پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، برنامه‌ای تحت عنوان «مروری بر سینما مستقل» برگزار می‌شود. محمد علی سجادی، کیوان کثیریان و مجید...

۱۴۰۳/۰۶/۲۴


رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «سودابه»

در آستانه اکران فیلم سینمایی «سودابه» ساخته محمدعلی سجادی، از پوستر این فیلم رونمایی شد. نوشته رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «سودابه» اولین بار در سوره سینما پدیدار شد.

۱۴۰۳/۰۵/۲۹

ستاره اسکندری
رویا تیموریان
۳

از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران می‌شود

فیلم سینمایی «سودابه» ساخته محمدعلی سجادی از ۳۱ مردادماه روی پرده خواهد رفت. به گزارش سینماسینما، «سودابه» با عنوان قبلی «بازیچه» یک ملودرام جنایی است که داستانی معمایی را بر بستری جذاب روایت می‌کند. آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی، آناهیتا درگاهی، با هنرمندی رویا تیموریان و رضا بابک و...

۱۴۰۳/۰۵/۲۵

ستاره اسکندری
رضا بابک
۲

«سودابه»‌ی سجادی به سینماها می‌آید

فیلم سینمایی «سودابه» ساخته محمدعلی سجادی به زودی اکران می‌شود. به گزارش سینماسینما، «سودابه»‌ نام اثری سینمایی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی سجادی و محصول سال ۱۳۹۷ است که به زودی روی پرده سینما‌ها می‌رود. رؤیا تیموریان، رضا بابک، ستاره اسکندری، آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی و آناهیتا...

۱۴۰۳/۰۳/۲۱


«نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد

«نگین سیاه» به کارگردانی محمدعلی سجادی برنده بهترین انیمیشن بلند از فستیوال سنتمونیکا شد. به گزارش سینماسینما، در بروشور این فیلم از زبان کارگردان آمده است:  «داستان نگین سیاه  را در تلاطم ۸۸ بر اساس رویدادی واقعی نوشتم. در ۹۸ فیلمنامه اش را به تحریر در آوردم. طی سه چهارسال...

۱۴۰۳/۰۱/۲۶


رسمی شد: مایک تایسون مقابل فلوید می‌ ودر

نیم قرن بعد از مبارزه تاریخی فورمن و محمد علی، دو اسطوره دیگر دنیای بوکس در کنگو مقابل هم قرار خواهند گرفت. 

۱۴۰۴/۱۱/۲۸

مجید مجیدی
۲

«اتاقک گلی»؛ تصویری از مقاومت خاموش در لبه تاریخ

سینماسینما، عدنان شاه طلایی در میان انبوه آثار سینمایی که به موضوع جنگ (دفاع مقدس) پرداخته‌اند، «اتاقک گلی» نخستین ساخته محمدعلی عسگری و به تهیه‌کنندگی داود صبوری است و مجید مجیدی به عنوان مشاور کارگردان در پروژه حضور دارد. این فیلم ماجرای حمله گروهک منافقین در سال ۶۷  به غرب...

۱۴۰۴/۰۷/۲۰


دیگر غرشی در جنگل به گوش نمی‌رسد!

نبرد بزرگ جورج فورمن و محمد علی در قلب مرکز آفریقا با یک ترفند ظریف آغاز شد، مبارزه‌ای که تاریخ ورزش را تغییر داد و آن را به دنیای مدرن تلویزیونی کشاند، جایی‌که نزدیک به یک میلیارد بیننده در سراسر جهان به‌صورت زنده نظاره‌گر بودند. این رویداد، بوکس را به...

۱۴۰۴/۰۱/۰۴


از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایده‌هایی هدر رفته و با ساختار تکراری

سینماسینما، ایلیا محمدی‌نیا؛ «زال و رودابه» در جلب مخاطب ناتوان است نیت خوبی را پشت تولید انیمیشن بلند «زال و رودابه» به کارگردانی محمد علی سجادی می توان دید اما صرف داشتن نیت خوب لزوما باعث تولید اثر ارزشمند و قابل قبول نمی شود. «زال و رودابه» در خوشبینانه‌ترین  حالت...

۱۴۰۳/۱۱/۲۱


هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری

هشتمین روز نمایش آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد (سینمای رسانه‌ها)  با اکران فیلم‌های «شوهر ستاره» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد، «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری، «ماریا» به کارگردانی مهدی اصغری ازغندی و انیمیشن «زال و رودابه» به کارگردانی محمد علی سجادی در حال برگزاری است.

۱۴۰۳/۱۱/۱۹


۱۰ بوکسور برتر تاریخ؛ با حضور مایک تایسون، محمد علی و می‌ودر

محمد علی، مایک تایسون و فلوید می‌ودر از برترین بوکسورهای تاریخ هستند.

۱۴۰۳/۰۹/۰۵


نمایش و نقد «سودابه» در فرهنگسرای اندیشه

فیلم سینمایی «سودابه» در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه، نمایش و نقد و بررسی می‌شود. به گزارش سینماسینما، فیلم «سودابه» به کارگردانی و نویسندگی محمد علی سجادی، یک ملودرام جنایی بر اساس یک داستان واقعی است که سال ۱۴۰۳ در سینماها اکران عمومی شد. سجادی که سابقه‌ی ساخت فیلم‌های جنایی...

۱۴۰۳/۰۸/۱۹


تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»  

طراح پوستر نخستین جشنواره آثار نمایشی «دیدار» جزییات این پوستر را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره دیدار، محمد علی فاموری با بیان اینکه این نشان، یک نشان تصویری سمبولیک است که با ساختاری سه وجهی در فرم دایره طراحی شده گفت: طرح به سه ضلع «مخاطب»، «محتوا» و...

۱۴۰۳/۰۸/۰۲


محمدعلی بهمنی از بیمارستان مرخص شد

پزشک معالج محمدعلی بهمنی از ترخیص این شاعر مطرح، از بیمارستان خبر داد. محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و پزشک معالج محمد علی ...ادامه مطلب نوشته محمدعلی بهمنی از بیمارستان مرخص شد اولین بار در بانی فیلم. پدیدار شد.

۱۴۰۳/۰۳/۲۹


انتقاد روزنامه سپاه پاسداران از محمدعلی ابطحی: کروبی و موسوی دغدغه مردم نیستند

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات گفته که رفع حصر موسوی و کروبی باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.

۱۴۰۲/۱۱/۲۸


محمدعلی بهمنی: در بین نسل جوان امروز ، استعدادهای ارزنده‌ای در زمینه شعر و ترانه هستند

دهمین نشست ادبی کانون سما سرو عصر دوشنبه ۲ بهمن ماه، در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای سرو، محمد علی بهمنی که روز گذشته ...ادامه مطلب نوشته محمدعلی بهمنی: در بین نسل جوان امروز ، استعدادهای ارزنده‌ای در زمینه شعر و ترانه هستند اولین...

۱۴۰۲/۱۱/۰۳


محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»

محمدعلی الستی محقق، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه درباره مستند، اهمیت و ظرفیت‌های آن و جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد. به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمدعلی الستی محقق، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه، درباره اهمیت حوزه مستند و بستری که برای...

۱۴۰۲/۰۹/۲۱